sobota, 31 października 2015

Svijany, Svijanská Kněžna 13°

Dobrý den. Nie wiem, czy pamiętacie, ale jakiś czas temu byłem na wycieczce w Czechach, podczas której to nakupowałem sporo tamtejszych wyrobów piwowarskich. Odwiedzając dzisiaj piwnicę, zobaczyłem, że kilku z nich kończy się termin (a jednemu już się skończył), więc warto byłoby je wypić.

Browar Svijany jest jednym z najstarszych browarów w Czechach, został założony już w 1564 roku.

Na dzisiaj dość wysoko oceniane w swojej kategorii piwo Svijanská Kněžna (Svijańska Księżna). Jest to Tmave, albo jak ktoś woli klasyfikację BJCP - Czech Dark Lager. Ze strony browaru mam informację, że było czterokrotnie chmielone.

Piwa w tym stylu są pełnymi, ciemnymi, mocno słodowymi lagerami, a od stoutów odróżnia je praktycznie brak charakteru palonego. Od Dunkela i Schwarzbiera są one pełniejsze i bardziej chmielowe (czy to w goryczce, smaku czy aromacie). 

Svijany, Svijanská Kněžna 13°

Czech Dark Lager
13% ekstraktu
5.2% alk.
26Kč (4.10zł) - 0.5l
Termin do 29.10.2015 (znowu ups...)

Skład:
- słody
   - pilzneński
   - monachijski
   - karmelowy
   - barwiący
- chmiel
   - Żatec (szyszka)
   - nieokreślony (ekstrakt)
- drożdże
- cukier (zapewne do refermentacji)

Aromat: Ciemne słody, sporo nut utlenienia, takich jak suszona śliwka, sos sojowy. Wydaje mi się, że jest lekki DMS. Diacetyl obecny, jak to w czeskich piwach, ale na niskim poziomie jest akceptowalny, bo dodaje złożoności.

Barwa: Ciemnobrązowe z rubinowymi przebłyskami. Klarowne.
Piana: Beżowa, drobna, obfita. Kwintesencja lagera.
Smak: Nuty słodów karmelowych, monachijskich, średnia goryczka chmielowa. Tu również występuje utlenienie w postaci suszonej śliwki. Kawa, czekolada na niskim poziomie, ale wyczuwalne. Niestety, piwo jest trochę wodniste, a dobre Tmave powinno być pełne w smaku.
Podsumowanie: Trochę większej pełni spodziewałem się od tego piwa. Poza tym nie mam zastrzeżeń. Niezłe Tmave.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz