środa, 9 grudnia 2015

Browar na Jurze [Pinta], Kwas Delta

Czego to ci nasi piwowarzy nie wymyślą, żeby tylko uwarzyć coś nowego? A to dodadzą wędzonego słodu do APA, a to wsypią chili do Milk Stoutu, a to wreszcie wynajdą gatunek piwa, o którym nikt wcześniej nie słyszał. Czy, jak to w tym wypadku - zrobią ciemne Berliner Weisse.

Kwas Delta to kolejne piwo z BGM3, którego nie piłem, a które miałem w planach już od jakiegoś czasu. Pomysł ciemnego kwacha wydał mi się bardzo ciekawy i dobrze komponował się z mottem imprezy: "Push the boundaries". 

Rozczarowałem się trochę, kiedy przeczytałem na etykiecie, że do uzyskania czarnej barwy nie użyto ciemnych słodów, lecz barwiącego ekstraktu słodowego. Ekstrakty kojarzą mi się raczej z pierwszymi warkami młodych piwowarów domowych, a nie z eksperymentalnymi piwami sceny rzemieślniczej. Nie jest to według mnie zgodne z tym legendarnym już "duchem craftu".

Ale ok, nie ma co narzekać. Ciemny kwas to rzecz na polskim rynku nowa i powinniśmy docenić to, że Pinta poszła stronę piw dzikich. Kwas Alfa, swoją drogą - arcydzieło.

Browar na Jurze [Pinta], Kwas Delta

Berliner Weisse (Black)
Ekstrakt 9.0%
3.0% alk.
15 IBU
Termin do 12.04.2016
7.10zł - 0.5l

Skład:
- słody
   - pilzneński
   - pszeniczny
- chmiele
   - Hallertauer Mittelfrüh
   - Saaz
- drożdże Safale US-05
- bakterie Lactobacillus Plantarum
- ekstrakt słodowy Weyermann Sinamar

No i faktycznie, czarne jest. Pianka na początku średnio obfita, ale szybko znika. W aromacie nuty cytrusowe, coś w stylu cytrynowego wapna musującego. Przyjemny, czysty kwasowy profil. Trochę przypomina również czarną porzeczkę. Z butelki czuć umiarkowany karmel, chyba jedyne, do czego się można doczepić. 

W smaku kwas jest czysty, na wysokim poziomie. Kojarzy się z sokiem z cytryny. Poza tym żadnych innych nut nie ma. 

Nie znaczy to jednak, że nic się tu nie dzieje. Piwo jest przyjemnie nasycone, co w połączeniu z wysoką kwaśnością tworzy megaorzeźwiającą mieszankę. Tak jak obiecuje na etykiecie Pinta, dostajemy ciemne piwo, które smakuje jak jasne.

Pytanie brzmi: po co do bardzo dobrego Berliner Weisse dodawać barwiący ekstrakt słodowy? Mam nadzieję, że kiedyś doczekamy się jasnej wersji Kwasu Delta od Pinty. (8.5/10)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz